(0) نفر 0
ال ای دی (LED) و انواع آن

ال ای دی (LED) و انواع آن

امروزه LEDها در مدل ها و رنگ های متنوع وارد صنعت روشنایی و نور پردازی شده اند و از آنها علاوه بر مصارف روشنایی و تزئینی در تولید مانیتورهای LED با ابعاد مختلف نیز استفاده می شود.

محمدحسین  فتحی  ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دی

ال ای دی (LED)

LED  مخفف LIGHT EMITTED DIODE  به معنی دیود ساطع کنندۀ نور است. در واقع LED عضوی از خانوادۀ دیودها می باشد که خود زیر گروهی از نیمه هادی ها به شمار می آیند. می توان گفت که LED یک دیود با میزان تابش نور زیاد است زیرا تمامی دیودها در اثر عبور جریان، از خود نور منتشر می کنند که به دلیل ساختار فیزیکی و پوشش بدنه در برخی از آنان میزان نور منتشر شده بسیار کم و یا حتی غیر قابل مشاهده است. 

تاریخچه LED

ال ای دی، دیود نورافشان یا دیود نورانی است که کاربرد وسیعی درمصارف خانگی و صنعتی دارد. LED، دیود گسیل نور و دیود نور دهنده نیز نامیده می شوند. اولین ال‌ ای‌ دی‌ های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلومینیم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. ال‌ ای‌ دی‌ های سبز، آبی، زرد و نارنجی در دهۀ ۷۰ میلادی تولید شدند. توان نوری ال‌ای‌دی‌ها رفته‌ رفته افزایش یافت تا اینکه در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی ال‌ ای‌ دی‌ ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند. ال‌ای‌دی ‌های اولیه به علت بهرۀ پایین شان تنها درمدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. توان نوری ال‌ای‌دی ‌های سفید امروزی تا ۷۰ لومن بر وات و ال‌ ای‌ دی‌ های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ لومن بر وات نیز برسد.


انواع LED

امروزه LEDها در انواع متنوع و در رنگ های متنوع وارد صنعت روشنایی و نور پردازی شده اند و از آنها علاوه بر مصارف روشنایی و تزئینی در تولید مانیتورهای LED  با ابعاد مختلف نیز استفاده می شود.
LEDها از نظر میزان نوردهی و شکل ظاهری به دسته های مختلف مانند LEDهای معمولی شامل  (LED کلاهی، اوال OVAL LED، مات و برایت) – پاور ال ای دی  POWER LED –  ال ای دی اس ام دی SMD LED  – ال ای دی پاور اس ام دی  SMD POWER LED – ال ای دی سی او بی  COB LED –  ال ای دی ام سی او بی MCOB LED تقسیم بندی می شوند.


LEDهای معمولی

این نوع ال ای دی ها معمولا دارای شکل استوانه ای و یا مکعبی و با پایه های بلند می باشند و در انواع تک رنگ، سه رنگ  RGB، هفت رنگ و سفید می باشند که از لحاظ تعداد پایه ها دو پایه، سه پایه و چهار پایه و در قطرهای مختلف موجود می باشد که جزو LEDهای اولیه هستند و میزان نوردهی پایینی دارند. این LEDها اصطلاحا DIP هستند یعنی بر روی بردهای سوراخ دار لحیم می شوند.


 پاور  LED

پاورLED ها که تقریباً می توان گفت نسل بعدی LED ها هستند نیز مانند LED های اولیه به صورت تک رنگ، سفید و RGB و در رنج های W۱ و W۳ موجود می باشند.  میزان نور دهی این LEDها بسیار مناسب بوده و در رنج ۱۰۰ تا ۱۱۰ لومن بر وات می باشد ودر تکنولوژی جدید ۱۳۰ و ۱۶۰ تا ۱۸۰ لومن بروات نیز رسیده است.
نصب این LEDها بر روی برد PCB به صورت SMD می باشد و برای جلوگیری از آسیب دیدن و سوختن این LED ها از یک هیت سینک برای انتقال حرارت آن استفاده می شود و با توجه به میزان جریان و توان مصرفی برای تامین آنها درایوری متناسب به برد نصب می شود. البته گروه های دیگر LED نیز نیاز به درایور و هیت سینک دارند. این LEDها طول عمر بیشتری نسبت به LEDهای معمولی دارند و بازده نوری بالایی داشته و در صنایع روشنایی به وفور استفاده می شود.


SMD LED

واژه SMD  مخفف SURFACE MOUNT DEVICE و به معنی قطعات نصب شده روی سطح می باشد. این  LEDها نیز مشابه POWER LED ها هستند با این تفاوت که سایز کوچک تر و پایه های کوتاه تری دارند و در سایزهای ۵۰۵۰، ۳۵۲۸، ۳۰۱۴، ۵۶۳۰ و… موجود می باشند.
نوع دیگری از SMD ها، ال ای دی های POWER SMD هستند. ساختار این  LEDها بدین گونه است که یک سری LED های SMD بسیار ریز بر روی یک صفحه آلومینیومی قرار می گیرد و این LED ها را با سیم های نازکی از طلا به صورت سری به یکدیگر متصل می کنند که در واقع یک پک LED با توان بالا به وجود می آید.
در کل این  LEDها تلفات حرارتی کمتری دارند و عموماً به شکل مربع و یا مستطیل تولید می شوند. میزان نور دهی این LED ها از ۱۱۰ تا ۱۴۰ لومن بر وات می باشد. از مزایای این نوع LED کاهش مصرف قلع و صرفه جویی در ابعاد مدار چاپی و عدم دخالت انسان در تولید آن می باشد.


COB LED

واژه COB  مخفف CHIPS ON BOARD به معنی چیپ هایی بر روی برد می باشد. ساختار این LED ها بدین گونه است که یک سری LED های ریز و کم توان بر روی یک برد و ماژول سوار می شوند این LED ها بسیار شبیه SMD LED ها هستند اما تفاوت آن ها در این است که در SMD LED ها، LED ها با سیم های نازک طلا به یکدیگر به صورت سری متصل هستند اما در COB ، ال ای دی ها بر روی یک چیپ سوار و در واقع یک پنل یکپارچه هستند و در اینجا از سیم های طلا خبری نیست.
COB ها معمولا به شکل دایره ای تولید می شوند و قابلیت پخش نور را دارند.  به طور مثال یک منبع کوچک LED می تواند تا ۲۴۹ لومن بر وات را به ازای ۲۰ میلی آمپر جریان تولید کند که نور بسیار درخشان وخیره کننده ای است در صورتی که  COBها تقریباً تا ۱۶۱ لومن بر وات را به ازای ۳۵۰ میلی آمپر جریان تولید می کنند.
این کاهش بازده به علت سایز بزرگ و جریان کشی بیشتر حاصل می گردد. در کل COB LED ها بازده نوری بیشتری نسبت به SMD LED های مشابه خود دارند و عموما COB ها  برای توان های پایین تر استفاده می شوند.

MCOB LED

واژه MCOB  مخفف MULTI CHIPS ON BOARD به معنی چندین چیپ بر روی بُرد می باشد. در فناوری COB تعدادی LED به صورت چیپ بر روی یک برد و ماژول سوار می شوند به صورتی که زمانی که روشن شدند به صورت یک پنل روشن دیده می شوند در فناوری MCOB  به جای یک برد واحد و یک ماده فسفرسان از چند برد یا یک برد با چند قسمت استفاده می شود که هر کدام نقش یک لامپ COB  را ایفا می کنند که مجموع آنها تشکیل یک لامپ MCOB با توان بالاتر را می دهد. 
لامپ های MCOB نیز دقیقا مشخصات لامپ های COB را دارا می باشند با این تفاوت که در توان پایین بهتر عمل می کنند و بازده نوری بیشتری نسبت به لامپ COB دارا هستند. البته باید گفت که این لامپ ها به دلیل مساحت زیاد برای استفاده در سیستم های SPOT LIGHT  و حتی نورهای ریزشی FLOOD LIGHT  که در نور پردازی استفاده می شوند مناسب نیستند.
MCOBها بیشتر در لامپ های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند و در انواع بلوری سرامیکی و آلومینیومی رایج هستند.

نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر  
خیر
بله